کانال تلگرام تیترخوان

کرسی آزاد اندیشی پدافند رسانه ای با محوریت حکمرانی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانۀ پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد واحد دماوند با هماهنگی های آموزشی بالغ بر ۲۳۰ پایان ­نامۀ کارشناسی ارشد، ۳ عنوان کتاب مجموعه مقالات، صدها سخنرانی علمی-دانشجویی و ده‌­ها عنوان مصاحبه و یادداشت پژوهشی؛ ارایه کرده و بیش از ۲۰ عنوان رسالۀ دکتری را در مسیر اجرا، دنبال می­ کند.

دبیرخانۀ پدافند رسانه‌ای از سال ۱۳۹۵ در راستای تولید دانش بومی و پشتیبانی علمی از مدیریت رسانه ‌های کشور بویژه در مقابله با جنگ‌ های رسانه‌ ای، غلبه بر تحریم‌ ها و صیانت از داشته های ملی با استعانت از الطاف الهی و با تکیه به ظرفیت اعضای هیأت علمی، دانشجویان نخبه و پژوهشگران متعهد؛ راهبرد هدفمند کردن پژوهش‌های علوم انسانی و کمک به حل چالش‌های جامعه را از طریق تصمیم‌سازی برای مدیریت اجرایی کشور دنبال کرده و تاکنون بیش از ۲۴ نشست تخصصی اقتصاد و رسانه و ۴ کرسی آزاداندیشی؛ حول موضوعات چالشی جامعه بویژه شعارهای سال، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد شهری و پدافند رسانه‌ ای برگزار کرده است.

اکنون در ادامۀ کرسی‌های آزاداندیشی پدافندرسانه‌ای و پس از بررسی موضوعات: «الزامات پیاده‌ سازی نظام جامع پدافند رسانه ای»، «جنگ‌های رسانه‌ ای» و «تغییر رفتار مخاطبان»؛ موضوع: بازدارندگی و حکمرانی رسانه‌ای: کنترل و فرماندهی را در دستورکار قرار داده و سعی دارد ابعاد گوناگون این مفاهیم را در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بررسی و تحلیل کند.

در اینجا منظور از بازدارندگی رسانه ای، حفظ پایداری نظام اطلاع‌رسانی جامعه، توسعۀ تاب‌آوری مخاطبان، ایجاد رقابت برای پیاده‌سازی رفتار جهادی در مدیران فرهنگی اجتماعی کشور و پشیمان‌سازی دشمنان در تهاجم رسانه‌ ای به مخاطبان ایرانی است.

همچنین در بخش حکمروایی مطلوب، هدف غاییِ حاکمیت رسانه‌­ای در عصر فضای مجازی به عنوان چشم‌انداز پژوهشی مقالات علمی این نشست در نظر گرفته شده و مجموعاً ۷ محور کلانِ زیر برای تولیدات پژوهشی انتخاب شده است:

۱-کنترل رسانه ‌ای و افکارعمومی

۲-شناخت رسانه ‌های مهاجم

۳-قدرت رسانه‌ ای

۴-مراکز فرماندهی رسانه ‌های اجتماعی

۵-اعتمادسازی در رسانه ‌های داخلی

۶-رادار رسانه‌ ای

۷- واکسینایون رسانه‌ ای

بیست و پنجمین جلسه از سلسله نشست‌ های تخصصی اقتصاد و رسانه:

پنجمین کرسی آزاداندیشی پدافند رسانه‌ ای

عنوان کلی

بازدارندگی و حکمرانی رسانه‌ ای: کنترل و فرماندهی

عنوان فرعی

حملات پیش‌ دستانه برای حفظ و کنترل میدان ‌های رسانه‌ ای، دیدگاه‌های انتقادی، تناسب افکارعمومی و نظام سیاسی کشورها، تشخیص سوگیری افکارعمومی، رسانه‌ها و دستکاری در افکارعمومی، نقش‌ آفرینی رسانه‌ها در ایجاد وضعیت های مختلف، بسیج افکارعمومی و تأثیرگذاری بر مسائل اجتماعی، رسانه‌ها و شایعات، روابط عمومی فعال، مدیریت افکارعمومی در بحران ها

کنترل رسانه ای و افکار عمومی محورهای پژوهشی

جبهه‌بندی رسانه‌ های مهاجم، ساختار تشکیلاتی و ادارۀ رسانه‌های مهاجم، تاکتیک‌های پرکاربرد، اقدمات مؤثر در بروز و هدایت پدیده‌های اجتماعی، عملیات روانی شناختی و ادراکی، چهره‌ ها، تابوشکنی و القای ضدفرهنگ ها، امنیتی کردن اخبار و رویدادها

شناخت رسانه های مهاجم

تولید قدرت، استمرار در رساندن صدای کشور به حوزه ‌های بین‌ الملل، مبانی قدرت مردم پایه و رسانه پایه، پایدارسازی رسانه‌ها و تاب آوری مخاطبان، توانمندسازی ارتباطی مدیران اجرایی، حفظ آرامش جامعه و ندادن فضا به رسانه‌های مهاجم، ترویج فرهنگ استفاده از پیوست‌های رسانه‌ ای، روش‌های افزایش موفقیت در سرعت و صحت انتشار اخبار، پرداختن به مطالبات و نیازهای اطلاعاتی مخاطبان (موضوعات و حوزه‌های مغفول، به جامانده و کتمان شده، پاسخگویی به سؤالات مخاطبان، پیگیری مطالبات مخاطبان)

قدرت رسانه ای

استفاده از تجربیات مدیریت تجاری در مدیریت اجتماعی، نظام پیشنهادات مخاطبان، شفاف‌ سازی و مبارزه با مفاسد اقتصادی، پیگیری مؤثر، ابهام‌زدایی از جامعۀ مخاطبان، معرفی تخلفات، بی عملی‌ها و کم کاری ها

مراکز فرماندهی رسانه های اجتماعی

اعتبار زایی رسانه‌های داخلی، سوءرفتارهای رسانه‌های داخلی، ارتقاء فرهنگ عمومی مصرف رسانه ‌ای، عمق بخشی و توسعۀ ارتباطات عمومی، افزایش تعاملات و مشارکت‌ها بین مخاطبان و دولت، تحول در فلسفه و کارکرد رسانه‌ها، دولت پاسخگو، نظارت عمومی (جامعۀ نظارتی)، ارتباطات همکاری و مشارکتی، روش های جدید اقناع مخاطبان، حکمروایی مطلوب رسانه‌ای، بازتنظیم خطوط قرمز اطلاع ‌رسانی (به‌روزرسانی، واقعی‌سازی، بهینه‌ سازی و سازندگی خطوط قرمز اطلاع رسانی)، حمایت از اصحاب رسانه ‌ها

اعتماد سازی در رسانه های داخلی

پیش‌یابی، پیش‌بینی، نظارت و ردیابی فناوری‌ها و رسانه‌های مهاجم، پیشنهاد مقابلۀ مؤثر در برابر تهدیدات رسانه‌های مهاجم، روش های نفوذ و مقابله با آن، پروژه‌های اینترنت ماهواره ای ( Space X, Nokia)

رادار رسانه ای

راستی آزمایی محتوای رسانه‌ها (آمار، اخبار، اطلاعات و تحلیل ها)، مبارزه با اخبار جعلی، سواد رسانه‌ای (رسانه ‌شناسی، جریان‌شناسی، دشمن‌شناسی، تحلیل محتوای رویدادها و تولیدات رسانه‌ ای)، رعایت انصاف و احترام به تنوع فرهنگی و رعایت تمامی سلیقه‌ها

واکسیناسیون رسانه ای

عناوین مقالات واصله پنجمین کرسی آزاد اندیشی پدافند رسانه ای (در حال بررسی) ۲۰آذر ۹۹

ردیف عنوان مقاله نویسنده/نویسندگان
۱ روانشناختی فیلترینگ در ارتقاء پدافند رسانه‌ای

دکتر امیدعلی مسعودی

۲

شناخت رسانه‌های مهاجم

دکتر افشین محمدی

۳

بازدارندگی رسانه‌ای و غلبه بر تهاجم فرهنگی

دکتر بی‌بی‌ سادات میراسماعیلی و امیرحسین سوهانی

۴

مدیریت فرهنگی و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی

دکتر محمدحسین اسمعیلی

۵

تهدید و فرصت ‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در توسعۀ کسب‌ وکارها

دکتر ناهید خوشنویس و میثم صحرایی

۶

تهدیدات نو و بازدارندگی رسانه‌­ای

دکتر حمیدرضا حسینی‌ دانا

۷

مرکز کنترل رسانه ‌ای براساس مدل نیسن

محمد شیربیگی

۸

تأثیر شبکه ماهواره‌ ای من‌وتو در القای حس اعتراض در زنان خانه‌دار

محمد آگاهپور

۹

تحلیل آرایش رسانه‌های بین‌المللی در مناقشۀ قره‌باغ

حسن ضیایی

۱۰

روش ‌های سلاح‌ سازی رسانه ‌ای

علیرضا محمدصادق چیت ‌ساز

۱۱

مقایسۀ الگوهای مدیریت رسانه‌­ای در فاجعۀ کرونا

سعید ابوالحسنی

۱۲

مروری بر چالش‌ های اروپا برای پاسخ به نفوذ رسانه‌ای روسیه

صادق سکری

۱۳

مقابلۀ غرب با جریان پروپاگاندای روسیه

حمید سلگی

۱۴

بررسی ظرفیت ‌های تبلیغاتی روسیه در شبکه‌ های اجتماعی

آقای ماندنی

۱۵

نقد فیلم مستند Social Dilemma

رامتین فرزاد

۱۶

شبکه‌های اجتماعی: ستادهای فرماندهی جنگ‌های رسانه‌ای

سیده مهناز حسینی

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی الفاظ رکیک و توهین آمیز یا مغایر با قوانین کشور و شئونات اسلامی باشند، منتشر نمی شوند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر شما درباره این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظری برای نمایش وجود ندارد.