کانال تلگرام تیترخوان

چشمان تیزبین مردم در فضای مجازی درباره ماجرای دختر آبادانی و جوان مشهدی

قصد داشتم در مورد کلیپ‌های مختلفی که در فضای مجازی و رسانه‌ها تحت عنوان دختر آبادان منتشر می‌شود بنویسم اما نمی‌دانم اصل داستانش چیست و وارد جزییات داستان نمی‌شوم ولی کلیپ‌های انتشاریافته، نشان می‌دهد که فضای اجتماعی و رسانه‌ای ما بسیار تغییریافته است. داشتم در مورد مطالب نوشتار دختر آبادان فکر می‌کردم که کلیپ‌های مربوط به مرگ مهرداد سپهری جوان ۲۸ ساله مشهدی در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف، منتشر شد. داشتم این نوشتار را تکمیل می‌کردم که کلیپ قتل یک جوان اسفراینی در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است. جالب است که این نوع کلیپ‌ها فقط نیروی انتظامی یا دستگاه خاصی را در برنمی‌گیرد بلکه، هر حادثه کوچک و بزرگی را تحت پوشش قرار می‌دهد، حتی در آموزش‌های آنلاین مجازی در دانشگاه‌ها و مدارس، کافی است، مثلاً سخنان نا به‌جایی ردوبدل شود، فردای آن روز است که چه غوغایی به پا می‌شود کما آن‌که در بهار امسال، سخن عتاب‌آلود یکی از همکاران دانشگاهی دریکی از دانشگاه‌های کشور در کلاس‌های آنلاین، در گروه‌های دانشگاهی و دانشجویی به‌راحتی مورد حساسیت قرار گرفت به‌طوری‌که روابط عمومی و هیئت‌رئیسه آن دانشگاه با عذرخواهی بازتاب نشان دادند. علاوه بر انتشار کلیپ‌ها، در این فضای مجازی، هرروز اخبار ریزودرشتی منتشر می‌شود که جامعه را متأثر می‌سازد،مثلاً چند روز پیش، شاهد خبر خودکشی دانش‌آموز یازده‌ساله بوشهری بودیم. در این خصوص باید گفت: ۱- این حوادث نشان می‌دهد که امروز هر حادثه‌ای، به‌راحتی توسط مردم کوچه و خیابان رصد و مخابره می‌شود. زیرا هر شهروند به‌راحتی می‌تواند هر خبری را انتشار دهد و فضای اجتماعی نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. حساسیت جامعه نسبت به اخباری که شاید تا چند سال گذشته، هیچ‌گاه به گوش مردم نمی‌رسید، اکنون به دلیل گسترش تکنولوژی زیادتر شده است. ۲- بر اساس نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در اردیبهشت و خرداد ۹۸ ،۶۹ درصد مردم ایران، گوشی هوشمند دارند یعنی حدود شصت میلیون نفر و قطعاً امروز این درصد افزوده هم شده است. ۳- هر موبایل به‌عنوان یک رسانه عمل می‌کند و به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان یک خبرنگار، هر خبری را به دنیا ارسال نماید، می‌تواند به‌عنوان کارشناس، نظر خود را به گوش جهانیان برساند، می‌تواند به‌عنوان بازیگر و بازیگر طنز و شاعر و هنرمند، خود را به دنیا معرفی کند و خلاصه هر کاری که رسانه‌ها انجام می‌دهند، به‌راحتی با یک موبایل ساده امکان‌پذیر است و شرایط به گونه‌ای شده که هر شهروند خود می‌تواند یک رسانه باشد که رسانه‌های سنتی، فضای اجتماعی و سازمان‌های حکومتی را به عکس‌العمل وامی‌دارد. ۴- به‌این‌ترتیب، حوادث کوچک و بزرگ از چشمان مردم مخفی نمی‌ماند. جالب است از هر حادثه، کلیپ‌های مختلف هم منتشر می‌شود به‌طوری‌که خود مردم می‌توانند قضاوت کنند که اصل ماجرا چیست و هر طرف ماجرا چه نقشی دارند. ۵- در این شرایط لازم است که مجموعه سیاست‌گذاران کشور، شرایط موجود را بپذیرند. فضای رسانه‌ای کشور با توجه به شرایط جدید کشور بازتعریف شوند. همین فضای اجتماعی جدید که در آن به‌سرعت اخبار و هر کلیپ صوتی و تصویری قابل‌توجه به‌راحتی منتشر می‌شود، سبب شده که رسانه‌های سنتی، موردتوجه کمتر قرار بگیرند خصوصاً اگر این رسانه‌ها، هم چنان اصرار بر همان روش تبلیغی سنتی خود داشته باشند و فکر کنند که بیننده یا شنونده، تنها سخن آن‌ها را می‌شنود و جز سخن آن‌ها در گوش و ذهن مردم نمی‌رود. حال‌آنکه در دنیای جدید، هر شهروند دریافت‌کننده هزاران رسانه صوتی و تصویری و مجازی است و اوست که همه مطالب را بالا و پایین می‌کند و سره را از ناسره تشخیص می‌دهد. امروز حاکمان دنیا نمی‌توانند افکار شهروندان را کنترل و مهندسی کنند. ۶- حتی لازم است که این فضای جدید به‌خوبی به همه‌کسانی که با ارباب‌رجوع سروکار دارند به‌خوبی تفهیم شود. امروز نمی‌توان حتی مانند چند سال پیش عمل کرد، هرلحظه، همه ساختار کشور اعم از وزیران و نمایندگان مجلس و مدیران و ائمه جمعه و حتی کارکنان دولت و معلمان و استادان و روحانیون و نیروی انتظامی و …زیر ذره‌بین نگاه مردم هستند. زیرا امروزه هر حادثه ساده، بازتاب جهانی پیدا می‌کند.

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی الفاظ رکیک و توهین آمیز یا مغایر با قوانین کشور و شئونات اسلامی باشند، منتشر نمی شوند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر شما درباره این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظری برای نمایش وجود ندارد.