به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محسن رضایی» صبح سهشنبه در آیین افتتاحیه نخستین دوره تربیت مدرس ویژه حکمرانی زنان و خانواده در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، افزود: باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کنیم که عنایتی به نسلهای بعدی انقلاب داشتند و برای اینکه حکمرانان آینده از این نسل باشند، دستور تشکیل این مدرسه را دادند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از خلاءهایی که ما دیر متوجه آن شدیم، انتقال بین نسلی است. نظامهای سیاسی اگر بخواهند پایدار بمانند باید به قواعدی پایبند باشند که یکی از این قواعد، انتقال به موقع مسئولیتها از نسلی به نسل دیگر است. این انتقال مسئولیتها از نسلی به نسل دیگر هم باید بهموقع صورت بگیرد و هم باید با کارآمدی همراه باشد اگر دیر شود آسیبهای را وارد نظام می کند که این آسیبها کل نظام را متزلزل کند و اگر به صورت ناکارآمد انتقال مسوولیتها صورت بگیرد آسیبهای خود را خواهد داشت.
رضایی با بیان این که انتقال کارآمدانه مسوولیتها بین نسلی یکی از قواعد بنیادین حفظ نظامها است گفت: این قاعده باید در جمهوری اسلامی هم رعایت شود که متأسفانه این کار را به موقع انجام ندادیم و با تاخیر زمانی مواجه ایم که اگر حتی در ۱۰ سال آینده حتی اگر نسل دوم انقلاب در قید حیات باشند، نمیتوانند نقش محوری را در سکانداری این انقلاب و جامعه را بر عهده داشته باشند.
رضایی ادامه داد: ۱۰ سال زمان کمی است که جامعه پذیرا و آماده ساز انتقال بین نسلی باشد چرا که معمولا این موضوع، سرمایه گذاری بالاتر از بیست سال است چرا که زیرساختهای انتقال بین نسلی باید فراهم شود که بعدا هر ۱۰ سال این انتقال بین نسلی صورت بگیرد مثل هر کاری که می خواهد به ثمر برسد مدتی برای سرمایهگذاری وقت نیاز است و مدتی هم برای بهرهبرداری، بنابراین تربیت حکمرانان بهمعنای تولید کادر است که نیاز به سرمایه گذاری دارد ما در این موضوع تأخیر داریم.
وی با بیان این که باید میتوانستیم انتقال بین نسلی را الان شروع میکردیم گفت: البته الان شروع کردیم مجلس جدید بخش قابل توجهی از نسل سومیهای انقلاب هستند که وارد شدند، دولت آینده باید اکثر وزیران آن از نسل سومیها باشند اما سوال اینجاست که چقدر فرصت کردیم که ما اینها را آماده کنیم بنابراین ما با یک خلاء مواجه هستیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بحث حکمرانی گفت: بحث حکمرانی یک سامانه فکری، ایمانی و انضباطی است که برای هماهنگ و یکپارچه سازی تلاشهای جمعی برای رسیدن به اهداف مشترک شکل میگیرد که این تعریف خیلی با مفهوم ولایت نزدیکی دارد.
رضایی با بیان این که ولایت به تعبیر رهبر معظم انقلاب یعنی کنارهم قرار گرفتن یعنی پیوند و وحدت داشتن است، گفت: من از این تعبیر رهبری الهام گرفتم و میگویم درهم تنیدگی. بنابراین ما یک ولی داریم و یک ولایت. میخواهند ریسمان ولایت که باید از بالا به پایین جاری شود را قطع کنند، به همین دلیل است که سیاستهای کلی در این کشور به قانون و برنامه تبدیل نمیشود و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اجرا نمیشود.
وی ادامه داد: ولایت چون سامانه ای است که از ولی شروع میشود و مانند یک سرچشمه، این آب جاری فکری، ایمانی و انضباطی تا آن پایین میرود و محصول میدهد یعنی زمین را آباد میکند و محصول ولایی مانند قاسم سلیمانی و شهید باکری میدهد لذا در جایی این سامانه ولایی کاملا از بالا تا پایین جاری شده که آن در دفاع، امنیت و سیاست مشخص است.
رضایی به حکمروایی شبکه ای اشاره کرد و گفت: ممکن است دولت تصمیماتی بگیرد اما عده ای برای خودشان شبکه ای تشکیل دهند و رفتاری متفاوت صورت دهند از جمله در قیمت گذاری که گاهی بر نرخهای دولت فرضا در دلار غلبه میکند. حکمرواییها در جامعه گاهی هم افزایی دارند و گاهی در تعارض با یکدیگر هستند. تعامل حکمرواییها در یک حوزه معین نیازمند بحث های تخصصی و تدوین استراتژی مناسب خود است.
استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: ما نمیخواهیم الگوها و مدلهای غربی را در میان آینده سازان حکمروایی در جامعه اسلامی پیاده کنیم. محتوای تولید شده برای مدارس حکمروایی باید با نظام ایدئولوژیک و فلسفی اسلام سازگار باشد. مفاهیم در مدارس حکمروایی باید در امتداد نگاه قرآنی و ایمانی شکل بگیرد.
رضایی افزود: نسل اول انقلاب، شاه را سرنگون کردند. نسل دوم از سرزمین مان برابر دشمن متعرض دفاع کردند و سازمان های قدرتمند دفاعی و امنیتی را شکل دادند. نسل سومیها هم باید تحولی را در اقتصاد و فرهنگ صورت بدهند. حکمرانان تغییر و تحول در اقتصاد و فرهنگ در این مدارس تربیت شوند. خانواده ها و روابط شهروندان دراثر حکمروایی غلط دولت دچار آسیب شده اند. در معماری، بازار و اقتصاد ایران نیز نیاز به حکمرانان تحول گرا داریم. درخواست من از مدیریت این مدارس این است که در گرایش ها، به تربیت حمکرانان اقتصادی و فرهنگی وزن بیشتری دهید.
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به روحیه جهادی در صنایع دفاعی گفت: موشک های ایران بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه را هدف قرار می دهند اما در صنعت خودروسازی ایران بیش از ۶۰ سال تولید خودرو می شود ولی کیفیت آن پایین است. حکمروایی دفاعی ما که مردمی و انقلابی است با حکمروایی محفلی و غربی در اقتصاد متفاوت بوده است. یکی به دنبال تولید محصول دقیق و نوآور قابل صادرات است و دیگری مونتاژ را دنبال می کند. باید نتایج و اصول و قواعد حکمرانی واحد انقلابی را به حوزه اقتصاد و فرهنگ کشور منتقل کنیم.
وی ادامه داد: حکمرانی پیوندی و دوگانه مانند پیوند کمونیسم و لیبرالیسم که در چین پاسخ داده، در جمهوری اسلامی ایران پیوند نظام ولایت با نظام لیبرالیسم غربی کارکرد ندارد. اسلام با لیبرالیسم اختلاف بنیانی دارد. از پیوند اسلام و لیبرالیسم، نظام اقتصادی پر محصولی شکل نمی گیرد. متاسفانه در مدیریت اقتصاد و فرهنگ دچار دوگانگی هستیم.
در ادامه این مراسم «محمدجواد نصراللهزاده» قائممقام مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: کشورهای مختلف در دنیا به دلیل اهمیت کارکرد مدارس حکمرانی به سمت تشکیل این نوع مدارس حرکت کردند به نحویکه اکنون ۱۵۰ مدرسه حکمرانی در کشورهای مختلف راه اندازی شده است.
وی افزود: بر این اساس در کشورمان نیز اولین مدرسه حکمرانی با نظر موافق فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) تشکیل شده است.
نصراللهزاده با اشاره به اینکه دورههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت ازجمله دورههای این مدرسه است، گفت: آموزش حکمرانان، تولید علم، گفتمانسازی، تجزیه و تحلیل حکمرانی در گام اول انقلاب ازجمله مأموریتهای پیشبینی شده برای مدرسه حکمرانی شهید بهشتی است.
قائممقام مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تألیف ۵۰ سیاستنامه حکمرانی و برگزاری ۴۰ نشست تخصصی و دوره آموزشی استانداران را ازجمله اقدامات صورت گرفته توسط این مدرسه برشمرد.
وی عنوان کرد: اقدامات اولیه درباره راهاندازی آزمایشگاه حکمرانی صورت گرفته است که راهاندازی آن کمک شایانی به موضوع حکمرانی خواهد کرد.
عضو هیأت علمی داعا افزود: ۲۰۰ رساله دکترا را نیز در ۱۲ حوزه مرتبط با حکمرانی سازماندهی کردیم که طرحی کلان و پروژه ملی محسوب میشود.
نظری برای نمایش وجود ندارد.